Vaststelling wijzigingsverordening op de Legesverordening 2014
- Onderwerp
- Vaststelling wijzigingsverordening op de Legesverordening 2014
- Programma
- B. Financiën
- Forum
- Hamerstuk
- Portefeuillehouder
- Inlichtingen bij
- G. Lenting
0575 58 71 70 g.lenting@zutphen.nl
- Soort bevoegdheid
- Kaderstellend
- Beleidsvrijheid
- Beperkt
- Programmabegrotingswijziging
- Nee
Het college van burgemeester & wethouders stelt voor :
over te gaan tot het vaststellen van:
de 1e wijzigingsverordening op de Legesverordening 2014.
Inhoud
Inleiding/aanleiding
Op 2 december 2013 heeft u de legesverordening 2014 vastgesteld. In het voorstel was een maximum tarief voor de aanvraag van een rijbewijs opgenomen dat afwijkt van het door het kabinet voorgestelde maximum tarief.
Beoogd effect
Een actuele legesverordening 2014.
Argumenten
Vorig jaar is door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aangekondigd dat een maximumtarief zou gaan gelden voor een standaardaanvraag van een rijbewijs. De reden hiervoor is het grote prijsverschil tussen gemeenten voor de afgifte van een rijbewijs. De ministerraad heeft op voorstel van de minister van
Infrastructuur en Milieu op 6 september 2013 ingestemd met het vaste tarief van € 38,48 voor een rijbewijs. Het voorstel voor de benodigde aanpassing van de Wegenverkeerswet ligt bij de Tweede Kamer. Inzet is dat het maximumtarief op 1 januari 2014 van kracht wordt. Het voorstel is om in de legesverordening 2014 dit maximum tarief op te nemen.
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen Reisdocumenten van Titel 1 Algemene dienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen |
|||
Tarief oud |
Tarief nieuw |
||
1.3.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs Of indien dit hoger is, het van rijkswege vastgestelde maximumbedrag |
€ 44,30 |
€ 38,48 |
Uitvoering/Communicatie/Vervolgtraject
1. Publicatie van het raadsbesluit zal plaatsvinden in de Zutphense Koerier en op de gemeentelijke website enkele werkdagen na de besluitvorming.
2. De 1e Wijzigingsverordening op de Legesverordening 2014 treedt in werking met ingang van de dag van de bekendmaking.
3. De dag van ingang van de heffing is 1 januari 2014.
Financiën
De tariefswijziging heeft geen invloed op de geraamde opbrengst in de begroting voor 2014.
Bijlagen
Ontwerp
Besluit
De raad van de gemeente zutphen,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester & wethouders van 13 januari 2014 met nummer 13986
gelet op artikel 229 van de Gemeentwet;
b e s l u i t :
vast te stellen de volgende verordening tot
Wijziging van de Legesverordening 2014 (1e wijziging).
Artikel 1
1. De Legesverordening 2014 wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen Reisdocumenten van Titel 1 Algemene dienstverlening.
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen |
|||
Tarief oud |
Tarief nieuw |
||
1.3.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs Of indien dit hoger is, het van rijkswege vastgestelde maximumbedrag |
€ 44,30 |
€ 38,48 |
Artikel 2 Inwerkingtreding
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag van de bekendmaking.
2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.
Artikel 3 Citeertitel
1. Deze verordening wordt aangehaald als “1e wijzigingsverordening op de Legesverordening 2014”.
Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente zutphen,
gehouden op:
de voorzitter, de griffier,
Behandeld in Technisch Blok 27 januari 2014 (20:00 - 21:00) Naar boven
Toelichting griffie
Op 2 december 2013 heeft de raad de Legesverordening 2014 vastgesteld. In het voorstel was een maximum tarief voor de aanvraag van een rijbewijs opgenomen dat af blijkt te wijken van het door het kabinet voorgestelde maximum tarief. Voorgesteld wordt om de verordening aan te passen door het (lagere) bedrag dat de rijksoverheid voorstelt nu op te nemen in de Zutphense Legesverordening 2014. Het vaststellen cq. wijzigen van verordeningen is een bevoegdheid van de raad.Raadsadviseur: G Pletzers
Aanwezig namens | Naam |
---|---|
PvdA | J.S.N.M. van Gemert |
Stadspartij | C.R.L. van Toor |
VVD | H.B. Demoed |
GroenLinks | J.A. Jansen |
D66 | A.O. Biçen |
Burgerbelang | A.W. Jansen |
CDA | G.H. Brunsveld |
SP | W.K.H. Torgensen |
ChristenUnie | R.A. Klein Bennink |
Stadsbelang | |
Lijst Lilian |
- Portefeuillehouder(s)
- A. de Jonge,
- Ondersteuners
- B.P.P. Janssen, B. Bolognese
- Pers
- nee
- Publiek
- 5 personen
- Insprekers
- nee
Verslag van de vergadering
1. Opening
De voorzitter opent de vergadering en meldt de aanwezigheid van een doventolk in opleiding.
2. Algemeen spreekrecht
Er zijn geen insprekers.
3. Actieve informatievoorziening
Het college meldt een dagvaarding te hebben ontvangen inzake De Teuge. De gemeente en Vitens zijn gedaagd door de bewoners. Op 26 februari dient de zaak bij de rechtbank.
Het college meldt voorts dat de aanbesteding voor het zwembad is gegund aan het bedrijf. Op 7 februari vindt de ondertekening plaats.
De PvdA vraagt wat het betekent dat de gemeente is gedagvaard.
Het college geeft aan dat er een procedurebehandeling plaatsvindt en dat daarna bekeken wordt hoe dit verder gaat.
Burgerbelang verwijst naar eerdere mededelingen van het college dat de planning voor het zwembad is uitgelopen. In hoeverre verhoudt deze ontwikkeling zich tot de planning?
Het college licht toe dat het project nu uit de planning loopt. Het zwembad en de nieuwbouw zijn opgenomen in de kerntakendiscussie, waarbij het exploitatietekort moet worden teruggebracht. De realisatie hiervan wordt later dan oorspronkelijk gepland. Daar is dekking voor bedacht, maar de gemeente loopt een tekort op ten opzichte van de planning in de kerntakendiscussie.
Burgerbelang vraagt om de raad binnenkort mee te nemen in de gevolgen hiervan.
Het college zegt toe via een memo voor verduidelijking te zorgen.
4. Aankondiging moties en amendementen
Hier wordt geen gebruik van gemaakt.
5. Toezeggingenlijsten
a. Toezeggingenlijst Forum 27 januari 2014
De PvdA verwijst naar een toezegging dat de lijsten opgeschoond zouden worden.
De griffier licht toe dat de lijsten zijn bijgewerkt tot 16 januari. De opschoning heeft plaatsgevonden. Het resultaat is dat van de toezeggingenlijst nog 11 toezeggingen zijn overgebleven. Van de nu voorliggende lijst zijn de toezeggingen 13-20 en 13-31 afgehandeld.
b. Toezeggingenlijst Raad 27 januari 2014
De griffier licht toe dat alle 9 toezeggingen nog openstaan. Alle schriftelijke vragen van 2013 zijn inmiddels afgedaan. Er staat er nog 1 uit 2014 open en er is een nieuwe bijgekomen.
Er zijn verder geen vragen over de toezeggingenlijst.
6 Programmabegroting Sociaal Domein Zutphen
Burgerbelang verwijst naar eerdere behandeling van dit onderwerp in de raad. Daarin is aangegeven dat de raad grote moeite had met het voorstel van destijds om vooruitlopend op de decentralisaties geld beschikbaar te stellen, dat er aandacht moet zijn voor kostenbeheersing, geen budgetoverschrijdingen en dat de lasten gelijk moeten zijn aan de baten. Tevens zijn opmerkingen gemaakt over de grondslag voor de verdeelsleutel. Hoe komt het verschil tussen Lochem en Zutphen tot uitdrukking? Hoe staat de gemeente Zutphen tegenover de brief van de VNG aan de minister? Burgerbelang is van mening dat de onzekerheid nog steeds erg groot is en dat slechts in grove lijnen bekend is wat er op de gemeente afkomt en stelt daarom voor dit voorstel nog aan te houden.
De PvdA vraagt of voorkomen kan worden dat de behandeling van een onderwerp zoals het Sociaal Domein in twee gelijktijdige forumvergaderingen aan de orde is.
Burgerbelang licht toe dat dit in het presidium is behandeld. Het kan zijn dat in de afzonderlijke forumvergaderingen zaken aan de orde zijn die met elkaar in verband staan, maar deze komen dan later bij behandeling in de raad weer bij elkaar.
De PvdA concludeert uit het voorstel dat er sprake is van efficiënter werken en vermindering van fte. Wat voor invloed heeft dit op de mensen die gebruikmaken van Het Plein? De fractie staat grotendeels achter de voorstellen. Het werk moet immers gebeuren en daar moet geld voor beschikbaar zijn.
Burgerbelang wijst erop dat het hier gaat om het beschikbaar stellen van € 500.000,- meer dan oorspronkelijk geraamd.
Het college antwoordt dat het college de VNG brief heeft ondersteund. Het college geeft verder aan dat de decentralisaties zullen worden uitgevoerd met het geld dat de gemeente hiervoor van het rijk krijgt. Dat laat echter onverlet dat er ook kosten gemaakt moeten worden voor het programmabureau. De gemeente moet zich voorbereiden en die voorbereiding kost geld. Het geld dat het rijk beschikbaar stelt is hiervoor niet toereikend. De raad heeft eerder al geld beschikbaar gesteld. Een deel van het geld is toegevoegd aan de reserve. Dit wordt met dit voorstel beschikbaar gesteld als uitvoeringsbudget.
Verder is inderdaad een aantal zaken nog onzeker. De Jeugdwet is er nog niet en over de Awbz en Wmo is nog discussie. Dit neemt niet weg dat de gemeente zich wel moet voorbereiden. De gemeente kan niet anders dan erop koersen dat dit op 1 januari 2015 kan worden uitgevoerd. Over de behandeling van onderwerpen in de verschillende forumvergaderingen geeft het college aan dat in de andere forumvergadering een presentatie plaatsvindt die gaat over het algemeen beleidskader. In het Technisch Blok gaat het over de kosten van het projectbureau. De door de PvdA aangehaalde bezuiniging van 3 fte heeft betrekking op Het Plein en heeft geen relatie met het programmabureau. De verdeelsleutel tussen Zutphen en Lochem is 65-35. Dit is gerelateerd aan het aantal cliënten, inwoners en ureninzet. Deze verdeelsleutel wordt ook bij de kosten voor het programmabureau gehanteerd.
Burgerbelang geeft aan liever eerst pas op de plaats te maken in verband met de onzekerheid. Tevens ziet men onvoldoende impulsen om de organisatie binnen de perken te houden.
Het CDA merkt op dat er een groot verschil zit in de bedragen uit Den Haag en datgene dat nodig wordt geacht om de invoering te kunnen voorbereiden. Hoe kan het dat dit verschil zo groot is?
Het college geeft aan dat bij de herstructurering nog veel taken onbekend zijn. De complexiteit van dit geheel vraagt extra kennis. De kosten die nu worden gemaakt zijn minimaal de kosten die nodig zijn, daar zit geen ballast in. Tevens wordt in het oog gehouden dat de kennis in de eigen organisatie beschikbaar blijft.
GroenLinks maakt zich zorgen dat het bedrag nu niet groot genoeg is. De fractie is van oordeel dat een goede voorbereiding van groot belang is om de uitvoering straks goed neer te kunnen zetten. Liever zet men in deze fase een tandje erbij.
Burgerbelang zegt dat de ervaring leert dat organisaties in ontwikkeling fors uitpakken en groter worden. Omdat nu nog onvoldoende inzichtelijk is, pleit Burgerbelang ervoor hier behoedzaam en strak op in te zetten en binnen het budget te blijven. De fractie wacht liever de meicirculaire af.
Het college deelt de zorg om ervoor te waken dat een organisatie wordt neergezet die een eigen leven gaat leiden. Dat is de reden dat dit een tijdelijke organisatie is. Deze bestaat alleen zolang de gemeente bezig is met de transities. Op het moment dat dit in de organisatie is geborgd houdt deze op te bestaan. Er is dus niet het risico van een blijvende organisatie.
De voorzitter vraagt of het voorstel voldoende besproken is en door kan voor behandeling in de raad. SP en ChristenUnie nemen dit mee naar de fractie, overige fracties akkoord.
7. Vermoedelijke hamerstukken
7a. Herallocatie Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) bodem- en geluidmiddelen
De SP vraagt waarom de gemeente mee moet betalen aan de bodemsanering van de P+R. Volgens hen is hier het principe de vervuiler betaalt van toepassing en is de NS de eigenaar van de grond.
Het college geeft aan hierop terug te komen.
Het stuk gaat nog niet door voor besluitvorming in de raad.
7b. Vaststellen Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Zutphen 2014
7c. Verordening naamgeving en nummering (adressen)
7d. Vaststelling wijzigingsverordening op de Legesverordening 2014
7e. Verordening elektronische kennisgeving Zutphen 2014
De ChristenUnie merkt op dat er nog best veel mensen zijn die niet om kunnen gaan met digitale media, met name ouderen. Die krijgen de informatie dan niet. Hoe gaan we daar mee om?
De SP merkt op dat de elektronische berichten nu niet echt een blad zijn, maar meer een zoekmachine.
Het college licht toe dat de bezuinigingen op gemeentelijke publicaties voortvloeien uit de kerntakendiscussie. In het punt van beperking van mensen in het gebruik van digitale media is voorzien, doordat in de gedrukte media een melding zal worden geplaatst. Hierin wordt doorverwezen naar de digitale media voor meer informatie. Voor mensen die hier niet mee uit de voeten kunnen wordt een digitale zuil in het gemeentehuis geplaatst. Komt men hier niet uit dan worden ze geholpen8. Lijst ingekomen stukken Raad 27 januari 2014
Het CDA wil graag op de hoogte worden gehouden van de voortgang van brief A3.
9. Lijst ter inzage liggende stukken Technisch Blok 27 januari 2014
Geen opmerkingen.
10. Vaststellen forumverslag(en)
10a. Forumverslag 19-12-2013
Vastgesteld.
10b. Forumverslag 13-01-2014
Vastgesteld, met inachtneming van wijziging van de naam M. Hissink in H.W. Hissink.
11. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering.
Advies
Voldoende besproken, vermoedelijk hamerstuk in de raad
Behandeld in Raad 27 januari 2014 (21:30 - 23:00) Naar boven
Verslag van de vergadering
Zie de bijlage.
Besluit
Aangenomen
Geen amendementen ingediend
Gerelateerde links
Via onderstaande links kunt u meer informatie vinden over dit onderwerp.